09124958358 - 09912807307 phone-icon

بسته بندی قارچ در شکل های مختلف

روش های بسته بندی قارچ بستگی به نوع قارچ، شکل بسته بندی و مدت زمان نگهداری مورد نظر دارد، با این حال چندین روش متداول برای بسته بندی قارچ وجود دارد که به طور کلی در این مقاله به آنها می پردازیم. قارچ از مواد غذایی پر مصرف و پر طرفدا می باشد که اشکال و انواع مختلفی برای بسته بندی قارچ برای فروش هر چه بیشتر  و ماندگاری بیشتر این محصول نیز در نظر گرفته شده است. قارچ تنوع زیادی دارد و در نقاط بسیار زیادی از دنیا این محصول کشت می شود، بنابراین مقادیر زیادی از قارچ را در دنیا می توان یافت و مشکلی برای تامین این ماده غذایی وجود ندارد، اما باید به روش درست بسته بندی شود تا در اختیار تولید کننده قرار بگیرد.

مصرف این ماده غذایی به قدری بالاست که با وجود منابع عظیم این محصول زمینه افزایش تولید را دارد. از فواید پرورش قارچ و بسته بندی آن بازگشت سود و سرمایه اولیه می باشد، زیرا مدت زمان کمی برای رشد این محصول لازم است. البته از معایب این فعالیت باید به زود فاسد شدن قارچ اشاره کرد.به همین منظور لزوم بسته بندی مناسب و نگه داری آن در شرایط متفاوت بیشتر از محصولات دیگر احساس می شود.

روش های مختلف برای بسته بندی قارچ

گرچه روش های زیادی برای بسته بندی قارچ وجود دارد، متداول ترین و بهترین روش برای بسته بندی این محصول استفاده از بسته بندی با ظروف پلاستیکی می باشد. در زیر به صورت کامل به ذکر این روش ها می پردازیم:

1- بسته بندی قارچ در جعبه های کارتنی یا کاغذی: یکی از روش های معمول بسته بندی قارچ، استفاده از جعبه های کاغذی یا کارتونی است. این جعبه ها ها عموما دارای سوراخ های ریز هوایی هستند تا به قارچ اجازه تنفس داده شود و از تجمع رطوبت جلوگیری شود. قارچ ها به طور معمول درون کیسه های پلاستیکی درون جعبه قرار می گیرند تا از تماس مستقیم با جعبه جلوگیری شود به عنوان محافظ در برابر آسیب های مکانیکی عمل می کند.

2- بسته بندی قارچ در فیلم پلاستیکی: در این روش قارچ ها درون کیسه های پلاستیکی قرار می گیرند و سپس درب کیسه ها پلمپ می شود تا رطوبت وارد نشود و محصول در برابر آلودگی نیز محافظت می شود.

3- بسته بندی در ظروف یکبار مصرف: این روش بهترین و مرسوم ترین روش برای بسته بندی قارچ است زیرا با استفاده از سلفون های نازک و بسیار مناسب درب ظرف پلمپ می شود و از عرق کردن داخل ظرف به واسطه سلفون نازک جلوگیری می شود. به طور معمول برای این کار از ظروف یکبار مصرف با سایزها و جنس های مختلف  برای بسته بندی استفاده می شود و درب آنها با لایه ای از جنس سلفون پلمپ می شود.

نکات مهم در بسته بندی انواع مدل های قارچ

در مجموع قارچ ها به سه دسته قارچ های دکمه دار، قارچ های غشا دار و قارچ های کلاهک دار تقسیم می شوند که بیشترین مصرف و تولید متعلق به قارچ دکمه ای سفید می باشد. در هر صورت به علت آسیب رسیدن سریع محصول و فاسد شدن همه مدل ها، در زمان کوتاه از موقع برداشت قارچ تا حد امکان باید بسته بندی خیلی سریع و با احتیاط زیاد صورت بگیرد.

مساله دوم در بسته بندی، سورت یا جدا کردن محصولات مختلف و بسته بندی کردن آنها در ابعاد و اشکال یکسان می باشد که برای این کار می توان از دستگاه های سورتر استفاده کرد. به صورت کلی بسته بندی عامل خوبی برای محافظت قارچ است و فاسد شدن سریع آن را به تاخیر می اندازد.  

تخلیه هوای درون ظرف و تزریق گاز ازت از راه های کارآمد و مناسب بسته بندی این محصول می باشد. با توجه به این بسته بندی ماندگاری قارچ برای مدت طولانی تر میسر خواهد شد. برای این کار می توان از دستگاه بسته بندی قارچ ارزان قیمت نیز استفاده کرد.

از دیگر نکات مهم در بسته بندی قارچ استفاده از سلفون های مناسب برای این کار می باشد که معمولا از سلفون های 10 و 12 میکرون استفاده می شود. در غیر این صورت اگر از سلفون های ضخیم استفاده شود سبب عرق کردن درون ظرف می شود زیرا راهی برای تنفس قارچ وجود ندارد.

دستگاه های مختلف برای بسته بندی قارچ

برای بسته بندی قارچ از ماشین آلات مختلفی استفاده می شود که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

  • دستگاه سلفون کش رومیزی: دستگاه سلفون کش رومیزی از پرکاربرد ترین  دستگاه های بسته بندی برای این محصول است. این دستگاه برای کسب و کار خانگی و کارگاه های کوچک نیز بسیار استفاده می شود. این دستگاه با نام دستگاه استرچ کش رومیزی نیز شناخته می شود. علاوه بر مدل های رومیزی، مدل های اتوماتیک این دستگاه نیز ساخته می شود که در حجم های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • دستگاه سیل وکیوم حرارتی: دستگاه سیل وکیوم  نیز از جمله دستگاه های بسته بندی قارچ می باشد که نسبت به سلفون کش کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه از نظر مکانیزم تولید در دو مدل زیر دسته بندی می شود:

1- دستگاه سیل القایی: کاربرد این دستگاه پلمپ درب ظروف گرد درب دار می باشد و برای بسته بندی قارچ کاربردی ندارد.

2- دستگاه سیل حرارتی: از دستگاه سیل حرارتی برای بسته بندی قارچ در ظروف با سایز مختلف استفاده می شود. این دستگاه به صورت رومیزی، روتاری و خطی طراحی می گردد.

به صورت کلی دستگاه سیل وکیوم در ظرفیت های مختلف و با قابلیت نصب سیستم تزریق گاز و سیستم تخلیه هوا روی این دستگاه ساخته می شود. عموما قیمت دستگاه های استرچ کش بسته بندی قارچ نسبت به سیل وکیوم پائین تر می باشد.

مزایا و معایب روش های مختلف بسته بندی قارچ نسبت به یکدیگر

هر کدام از روش های ذکر شده در مورد بسته بندی قارچ دارای مزایا و معایبی نسبت به یکدیگر هستند که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

  • مزایا:

1- بسته بندی در ظروف یکبار مصرف بیشترین ماندگاری قارچ نسبت به سایر روش ها را به دنبال دارد.

2- بسته بندی در کیسه های نایلونی نسبت به سایر روش ها هزینه کمتری برای تولید کننده دارد.

3- بسته بندی در ظروف یکبار مصرف نسبت به سایر مدل ها تنوع و تقاضای بیشتری هم دارد.

  • معایب:

1- بسته بندی در ظروف یکبار مصرف، هزینه بیشتری نسبت به سایر مدل ها در پی دارد.

2- بسته بندی در کارتن و جعبه، تقاضای کمتری نسبت به سایر روش ها دارد.

3- در بسته بندی با ظروف یکبار مصرف اگر از فیلم استرچ استفاده نشود سبب عرق کردن داخل ظرف و خراب شدن قارچ می شود.

شرایط نگهداری قارچ

بهترین شرایط نگهداری قارچ درون یخچال و به دور از نور خورشید است. بهتر است قارچ را با توجه به تاریخ تولید تازه خریداری کنید و سریع آن را مصرف کنید. سعی کنید خرید قارچ بیش از حد نیاز شما نباشد تا مجبور به نگهداری برای مدت طولانی شوید زیرا قارچ به سرعت فاسد می شود و ارزش غذایی خود را از دست می دهد. محل نگهداری قارچ باید بدون رطوبت باشد تا سبب فساد زود رس نشود.

اگر برای مدت بیشتری میخواهید آن را بسته بندی کنید می توانید آن را سرخ کنید و در فریزر نگه دارید . اما بیشتر از یک هفته برای نگهداری آن توصیه نمی شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر برای مشاوره و خرید جدیدترین دستگاه های بسته بندی قارچ در سال 2023 می توانید با کارشناسان آریا صنعت می توانید از طریق شماره های زر با ما در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری این مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید